fbpx

Opdatering om coronavirus

Situationen med coronavirus udvikler sig løbende. Læs mere her om hvad du gør i forbindelse med rejse og rejseforsikring.

 

Vi oplever at mange kunder ringer og spørger hvordan de er stillet i forhold til corona og rejser. Vi kan godt forstå spørgsmålet. For det er første gang mange af os skal ud at rejse mens corona har været her.

Hos os er corona ligestillet med alt anden sygdom. Det vil sige at du er dækket på nøjagtig samme måde om du får corona eller en anden sygdom under din ferie.

Der er dog to ting du skal være særligt opmærksom på. Det ene er at have dit rejsecertifikat hvis du skal til udlandet. Det andet er at din afbestillingsforsikring ikke dækker hvis rejsemålet var rødt eller orange da du købte rejsen.

Har du spørgsmål vedrørende din rejse- eller afbestillingsforsikring, er du velkommen til at kontakte vores samarbejdspartner Falck Global Assistance på 70 22 60 90. 

 

Certifikat med COVID-19

Flere lande forlanger et certifikat, der viser at man som rejsende er dækket mod COVID-19. Det er en god idé at få certifikatet tilsendt inden du rejser, da du kan blive bedt om at fremvise det fra de lokale myndigheder.

Sådan gør du:
Du skal sende en e-mail til rejse@thistedforsikring.dk med følgende oplysninger:
● Policenummer på din rejseforsikring
● Navne og fødselsdatoer på de rejsende
● Perioden for rejsen

Herefter vil du modtage certifikatet i en e-mail fra os.

to pas der ligger på en ipad
Vær opmærksom på

Er du ved at bestille rejse?

Der er en ting du skal være opmærksom på når du planlægger din sommerferie.

Vores afbestillingsforsikring dækker ikke afbestilling til destinationer som Udenrigsministeriet fraråder rejser til på bestillingstidspunktet. Det vil sige, at hvis dit rejsemål er orange eller rødt på rejsevejledningens liste over destinationer når du bestiller, så dækker din afbestillingsforsikring ikke.

Tjek rejsevejledningen herunder.

en globus på et bord

Husk dette hvis du vil ud at rejse

Rejser til lande som ikke er omfattet af restriktioner

Din rejseforsikring dækker som normalt. Din afbestillingsforsikring dækker derimod ikke, da du ifølge Udenrigsministeriets Rejsevejledning godt kan rejse til destinationen.

Rejser til lande, hvor Udenrigsministeriet fraråder ikke-nødvendige rejser

Din rejseforsikring dækker ved rejser, som Udenrigsministeriet fraråder rejser til – også hvis du bliver syg med COVID-19. Derfor er du sikret betaling af udgifter til behandling og hjemtransport.

Rejseforsikringen dækker ikke evakueringsudgifter ved rejse til disse lande.

Vær opmærksom på, at vi på grund af særlige forhold og krav fra lokale myndigheder ikke kan garantere ambulancefly eller ledsaget hjemtransport med sundhedsperson.

Vær opmærksom på, at din rejseforsikring ikke dækker, hvis din rejse bliver forlænget mod din vilje. Det kan eksempelvis være på grund af aflysning af fly eller en pludselig opstået grænselukning.

Vær opmærksom på, at din rejseforsikring gælder og bliver forlænget, såfremt der er tale om sygdom og udgifter til behandling. Dækningen gælder, indtil du igen har mulighed for at tage tilbage til Danmark.

Afbestillingsforsikringen dækker afbestilling til destinationer som Udenrigsministeriet fraråder rejser til, hvis destinationen på bestillingstidspunktet var på listen over destinationer som man ifølge rejsevejledningen godt kan rejse til.

 

Spørgsmål?

Ring til Falck Global Assistance

Hvis du har spørgsmål til din rejseforsikring eller afbestillingsforsikring hos Thisted Forsikring, skal du kontakte vores samarbejdspartner Falck Global Assistance på 70 22 60 90.

Sådan dækker forsikringen

Vær opmærksom på hvordan du er dækket

Hos os kan du få en rejseforsikring. Du kan derudover have tilvalgt afbestillingsforsikring som en del af din rejseforsikring. Du er kun dækket for afbestilling hvis du har købt denne dækning som en del af din rejseforsikring. Du skal altså have tilvalgt afbestillingsforsikringen inden du bestiller din rejse.

Hvornår kan vi svare på dit spørgsmål om afbestilling?

Som vi har oplevet i de seneste måneder, kan corona-situationen ændre sig hurtigt. Derfor tager vi først stilling til om vi dækker afbestilling af din rejse, når der er 48 timer til du skal afsted.

Hvis du vælger at rejse til et land, hvortil Udenrigsministeriet fraråder rejser, skal du altså være opmærksom på, at vi ikke altid er i stand til at hjælpe dig på den måde, som vi ellers ønsker, og som du under normale omstændigheder ville have krav på.

Vi anbefaler at du holder dig orienteret gennem Udenrigsministeriets informationsside om COVID-19.

 

Afbestilling af din rejse

Hvis du havner i en situation hvor du ønsker at afbestille en rejse, skal du være opmærksom på at det har betydning om Udenrigsministeriet stadig fraråder at man rejser til det pågældende land. Vi anbefaler at du ser tiden an og holder dig opdateret gennem Udenrigsministeriets informationsside om COVID-19. Hvis der ikke er restriktioner for landet, vil din rejse sandsynligvis ikke blive aflyst af rejsearrangøren eller flyselskabet.

I forhold til de forskellige typer af rejser skal du forholde dig således:

Pakkerejser

Med pakkerejse har du bestilt mere end en enkelt rejseydelse. Det gør sig for eksempel gældende, når du bestiller både hotel og fly. I dette tilfælde skal du kontakte din rejsearrangør, der er forpligtet til at give dig pengene tilbage, når din rejse bliver aflyst på grund af anbefalinger fra Udenrigsministeriet.

Køb af pakkerejse via anden hjemmeside

Skulle du have købt din rejse via tredjepart – eksempelvis en hjemmeside, der sørger for kontakt mellem dig og rejsebureauet, er det stadig rejsebureauet, som skal betale dig pengene tilbage.

Hvis Udenrigsministeriet ikke fraråder rejse til det pågældende land, kan du rejse på ferie som planlagt.

Flyrejser

Hvad angår flyrejser, har du ret til at få pengene tilbage, hvis rejsen bliver aflyst. Du kan også komme ud for at flyselskabet vil give dig et tilgodebevis som du senere kan bruge, eller en ombooking. Husk på at du har ret til pengene og altså ikke er nødsaget til at takke ja til flyselskabets øvrige tilbud.

Hvis Udenrigsministeriet ikke fraråder rejse til det pågældende land, kan du gennemføre flyrejsen som planlagt.

Andre rejseydelser

Med hensyn til andre rejseydelser - det kan for eksempel dreje sig om leje af ferielejlighed – skal du kontakte udbyderen og høre hvordan du er stillet.

Vi kan først tage stilling til om vi dækker en eventuel afbestilling, når der er 48 timer til afrejse.

Vær opmærksom på

Din afbestillingsforsikring dækker afbestilling til destinationer, som Udenrigsministeriet fraråder rejser til, hvis rejsemålet på bestillingstidspunktet var på rejsevejeledningens liste over destinationer, som du godt kan rejse til.

Hvis du derimod vælger at bestille en rejse til et land, som er orange eller rødt på bestillingstidspunktet, dækker din afbestillingsforsikring ikke.

Du kan altid tjekke Udenrigsministeriets rejsevejledning her.

Din afbestillingsforsikring dækker de udgifter du ikke kan få refunderet andet sted fra, hvis du har bestilt en rejse til et land som Udenrigsministeriet fortsat fraråder at man rejser til. Her skal du kontakte Falck Global Assistance på 70 22 60 90, så vil de hjælpe dig. Du kan også anmelde det elektronisk på Min side. Vi kan dog tidligst tage stilling til om forsikringen dækker, når der er 48 timer til afrejse.

Få svar på typiske spørgsmål i forbindelse med COVID-19

Skal jeg stadig betale eventuelle skyldige rater på min bestilte ferie, og kan jeg på nogen måde få dækket det allerede indbetalte depositum?

Hvis du har bestilt en pakkerejse, og der på afrejsetidspunktet er tale om at Udenrigsministeriet fraråder rejse til det pågældende rejsemål, skal du ringe eller skrive til din rejseudbyder. Spørg om, hvorvidt rejsen aflyses, og hvordan du skal forholde dig til eventuelle skyldige eller betalte beløb.

Du kan også tjekke vilkårene for betaling hos rejsearrangøren, således at du er sikker på, at afbestillingen stadig gælder.

Vi kan tidligst tage stilling til om du bør betale raten, når der er 48 timer til betalingsfristen.

Hvad gør jeg hvis jeg er i tvivl om rejsevejledningerne vil blive ændret igen?

Du skal være opmærksom på, at du ikke bare kan afbestille din rejse under henvisning til at forholdene kan ændre sig. Vi anbefaler at du tjekker Udenrigsministeriets hjemmeside dagligt for på den måde altid at holde dig opdateret på de gældende rejsevejledninger.

Vi kan tidligst tage stilling til om forsikringen dækker afbestilling, når der er 48 timer til afrejse.

Gælder afbestillingsforsikringen, hvis jeg køber en rejse i dag?

Hvis du bestiller en rejse til et land/område, som Udenrigsministeriet på bestillingstidspunktet fraråder rejser til (orange eller rødt område), så dækker vi ikke afbestilling af rejsen, hvis afbestillingsgrunden er Corona/Covid-19.

Dækker min afbestillingsforsikring hvis jeg skal rejse til lande som Udenrigsministeriet fraråder ikke-nødvendige rejser til?

Ja, afbestillingsforsikringen dækker hvis rejsen er bestilt inden den 11. marts 2020.

Dækker min rejseforsikring hvis jeg rejser til et land som Udenrigsministeriet fraråder ikke-nødvendige rejser til?

Ved rejser til destinationer som Udenrigsministeriet fraråder rejser til, dækker rejseforsikringen, også hvis du bliver syg med COVID-19. Da der kan være særlige forhold og krav fra lokale myndigheder i de pågældende lande på grund af coronapandemien, kan vi dog ikke garantere ambulancefly eller hjemtransport med læge eller sygeplejerske som sygeledsager.

Dækker min forsikring hvis danske myndigheder råder danskere til at rejse hjem (evakuering) fra lande som Udenrigsministeriet fraråder ikke-nødvendige rejser til?

Forsikringen dækker ikke evakuering fra lande som Udenrigsministeriet fraråder ikke-nødvendige rejser til.

Hvordan dækker min forsikring hvis jeg holder ferie i Danmark?

Rejse- og afbestillingsforsikringen dækker ved rejser i Danmark. Afbestillingsforsikringen dækker hvis du bliver akut syg eller kommer til skade og ikke kan komme på ferie. Rejseforsikringen dækker feriekompensation for de dage som ikke kan udnyttes på grund af sygdom eller skade.

Kan jeg få feriekompensation, hvis jeg bliver syg eller kommer til skade under min ferie?

Din rejseforsikring dækker feriekompensation for de dage som du ikke kan udnytte på grund af sygdom eller skade, og du indlægges på hospitalet.

Mit flyselskab er gået konkurs. Hvad gør jeg?

Forsikringen dækker ikke ved konkurs. Her skal du undersøge hos dit flyselskab eller rejseselskab om de er en del af Rejsegarantifonden

Hvad gør jeg med min bestilte vinterferie/skiferie?

Lige nu oplever vi, at nogle lande forlanger karantæne ved ankomst.
Har du bestilt en skiferie/vinterferie til et af disse lande, og den sidste rate forfalder i efteråret, beder vi dig vente med at betale til sidste frist. Jo tættere vi er på afrejsedatoen, jo mere ved vi måske om situationen i det pågældende land.

Du kan kontakte os tidligst tre dage forinden og få en snak med os, hvis du er i tvivl om du skal betale.

Sådan holder du dig orienteret om coronavirus/COVID-19

Vi anbefaler at du holder dig orienteret via statslige og andre officielle kilder. Drejer det sig om rejser til udlandet, bør du søge informationer på Udenrigsministeriets hjemmeside. De danske myndigheder har samlet oplysninger om situationen i Danmark på siden https://coronasmitte.dk/.

Bliv ringet op
Skriv til os